Rahimi Group

حمل کالا

می‌توان گفت تقریباً همه ما حداقل یک‌ بار به روش‌های مختلف حمل کالا نیاز داشته‌ایم. از ارسال کلید تا جابه‌جایی اثاثیه منزل به مکان یا شهر دیگر یا بسیار فراتر از این موضوعات تا واردات، صادرات و ارسال کالا به کشور دیگر همه این‌ها نشان‌دهنده اهمیت بخش حمل‌ونقل است.

انواع روش‌های حمل کالا

 خدمات حمل بار انواع مختلفی دارد و بهترین روش حمل بار بر اساس نیاز شما و نوع بار انتخاب می‌شود. از جمله فاسدشدنی بودن یا نبودن کالا، وزن محصول چقدر است؟ چه عواملی در انتخاب حالت حمل‌ونقل تأثیر دارند؟ چقدر طول می‌کشد تا کالای موردنظر به مقصد برسد و…

مزایای حمل‌ونقل زمینی

  • سرعت در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل
  •  موقعیت‌یابی و پیگیری در لحظه از طریق تماس با راننده
  • انعطاف‌پذیری در خدمات
  •  هزینه حمل‌ونقل مناسب
  • حمل کالا از درب مبدأ تا درب مقصد
  •  بسته‌بندی مناسب از لحاظ هزینه نسبت به سایر روش‌ها

حمل و نقل زمینی

خدمات حمل‌ونقل زمینی یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل‌ونقل بار است. خود روش زمینی به سه دسته حمل‌ونقل جاده‌ای، حمل‌ونقل شهری و حمل‌ونقل ریلی تقسیم می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی که همیشه برای حمل‌ونقل بار استفاده میشود حمل‌ونقل زمینی است. حمل‌ونقل جاده‌ای در گذشته با حیوانات بابر مانند شتر، اسب، الاغ و… انجام می‌شد، اما در حال حاضر این صنعت کار خود را با ارسال محموله به وسیله خودرو یا کامیون انجام می‌دهد. این روش دارای سرعت و دقت مناسب برای حمل کالا است.

در حمل‌ونقل شهری شاهد جابه‌جایی کالا در سطح شهر و از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستیم. این کار توسط کامیون، اتوبوس، وانت، موتورسیکلت، ون و… انجام می‌شود.

 یکی از جنبه‌های حمل‌ونقل ریلی این است که حمل‌ونقل ریلی نقش عمده‌ای در تجارت بین‌المللی ندارد، اما با این حال می‌توان برخی از کالاها را از این طریق به کشورهای دیگر ارسال کرد.

حمل‌ونقل هوایی

حمل‌ونقل هوایی روشی مطمئن و سریع برای حمل‌ونقل کالا است و در صنعت حمل‌ونقل بسیار حائز اهمیت است. دلیلی که می‌توان عنوان کرد این است که این روش می‌تواند به بازارها و زنجیره‌های حمل‌ونقلی که نیاز به‌سرعت در حمل‌ونقل کالای خود دارند خدمات می‌دهد.

 موضوعی که در زمینه حمل بار از طریق خطوط هوایی باید موردتوجه قرار گیرد وزن بار است. این روش برای حمل بارهای با حجم و وزن زیاد مناسب نیست. حمل‌ونقل هوایی برای کالاهایی که وزن و حجم زیادی ندارند و یا کالاهایی که باید مسافت طولانی را در زمان کوتاهی طی کنند و به مقصد برسند بسیار مناسب است. این روش بر خلاف حمل‌ونقل دریایی که ارزان‌ترین روش بود گران‌ترین روش در نظر گرفته می‌شود.

 مزایای این شیوه حمل‌ونقل

 ایمنی محصول شما با این روش بسیار بالاست

 کالای شما در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل داده می‌شود

 زمان ارسال و رسیدن کالا به مقصد تا حد زیادی قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است.

حمل دریایی زمینی

 بسیاری از کالاها به دلیل طولانی‌بودن مسیر یا حجم و وزن زیاد مجبور به حمل‌ونقل دریایی هستند. حمل‌ونقل دریایی برای محموله‌های فله بسیار مناسب است. به‌عنوان مثال می‌توان به مواد خام مانند نفت خام، محصولات کشاورزی، بنزین، زغال‌سنگ، آهن و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. علاوه بر این، حمل‌ونقل دریایی گزینه خوبی برای حمل‌ونقل محموله با اندازه غیرمعمول است؛ کالاهایی مانند ماشین‌آلات و موتورهای صنعتی.

 انواع حمل‌ونقل دریایی نسبت به سایر انواع حمل‌ونقل ارزان‌تر بوده و آلودگی زیستی کمتری نیز تولید می‌کند.

 مزایای حمل‌ونقل دریایی

  •  امکان حمل کالا در حجم زیاد
  •  از نظر اقتصادی به صرفه می‌باشد
  •  بهترین راه برای حفاظت از محیط‌زیست
  •  توانایی حمل‌ونقل طیف گسترده‌ای از محصولات با ماهیت‌های مختلف
  •  پوشش گسترده‌ای از این سرویس در سراسر جهان
  •  بازار رقابتی بالایی در بین شرکت‌های حمل‌ونقل در این زمینه وجود دارد

حمل‌ونقل ترکیبی یا مرکب

حمل‌ونقل مرکب یا ترکیبی نوعی حمل‌ونقل کالا بر اساس یک قرارداد واحد است که از حداقل دو مسیر هوایی، ریلی، زمینی و دریایی برای حمل کالا معمولاً از طریق پست سریع بین‌المللی استفاده می‌شود.

 این نوع حمل‌ونقل سابقه‌ای طولانی دارد و در چند قرن اخیر تکمیل‌تر شده است. شرکت‌های پست در حال حاضر به مشتریان خود همان روش را ارائه می‌دهند، اما به‌روز و پیشرفته‌تر.

لازم به زکر است که واحد بارگیری در حمل‌ونقل ترکیبی معمولا کانتینر است که بین حالت‌های مختلف حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شود.

شرکت پست طرف قرارداد مسئولیت کل محموله را بر عهده می‌گیرد حتی اگر در طول مسیر مرسوله به روش‌های مختلف به مقصد برسد. هدف از این نوع حمل‌ونقل کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان است.